همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان + مشاوره رایگان+ لیست قیمت+ ارسال عکس

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

هدف اصلی استفاده از کامپوزیت ، پر کردن دندان با موادی است که در فضای خالی یا حفره ی دندان قرار می گیرد.متخصص دندانپزشکی بعد از قرار دارد مواد کامپوزیتی در روی دندان ، می تواند فرم و شکل های مختلفی با آن ایجاد کند.

دندانپزشک با انتخاب کامپوزیت که  بیشتر ساخته شده از ماده ای به نام رزین است، به دنبال آن هستند که با حفظ دندان طبیعی و اصلی در دهان ، زیبایی و عملکرد دندان را ارتقا بخشند.از ونیر کامپوزیت بیشتر در دندانپزشکی زیبایی استفاده می گردد.

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

دندان های سالم زیبایی چهره و لبخند را دو چندان می کنند.و بخش مهمی از مراجعه ها به مطب های دندانپزشکی برای استفاده از روش های ترمیمی مثل کامپوزیت است.

فایل صوتی سوال و جواب کامپوزیت دندان را گوش کنید

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت از مواد مخصوصی ساخته می شود که به شکل خمیر هستند و وقتی روی سطح دندان قرار می گیرند می توان آنها را  به سادگی به شکل دلخواه و مطلوب درآورد.این مواد هم رنگ دندان هستند و بعد از جایگذاری در روی دندان ، با استفاده از اشعه و پرتو های نور خاصی در جای خود سفت می شوند.

وقتی دندان ها آسیب می بینند ؛ به عنوان مثال دندان می شکند یا ترک می خورد و یا لب پر می شود، بسیاری به دنبال اصلاح دندان هستند.

اصلاح این گونه دندان ها باید زودتر انجام شود زیرا احتمال آسیب بیشتر و پوسیدگی و عفونت به میزان زیادی بیشتر می شود.

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

کاربرد های کامپوزیت دندان

وقتی دندان شکسته در ناحیه ی لبخند باشد ، تاثیر نامطلوبی بر چهره و لبخند دارد ، ونیر کامپوزیت از جمله روش هایی است که لبخند زیبا را دوباره به شما باز می گرداند.

در کنار این در کامپوزیت در بلیچینگ و سفید کردن دندان ، کاهش فاصله ی بین دندان ها ،ترمیم بلند یا کوتاه بودن دندان ها کاربرد دارد.

برای سفید کردن دندان ها در کنار ونیر کامپوزیت ، لمینت هم قابل استفاده است.همچنین وقتی کج بودن و به ریختی دندان ها جزئی باشد ، ونیر کامپوزیت می تواند جایگزین ارتودنسی دندان شود.

 ونیر کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

ونیر کامپوزیت به نسبت سایر روش های ترمیمی و زیبایی دندان هزینه ی کمتری دارد و در یک جلسه می توان دندان آسیب دیده را با ونیر کامپوزیت درمان کرد.

گرچه برای کامپوزیت از دندان ها قالب گرفته نمی شود و روش ساده ای برای انجام است ،اما باید در انتخاب دندانپزشک دقت داشته باشید.تجربه دندانپزشک در فرم دادن به خصوص در دندان های جلویی باعث خواهد شد که لبخند شما بسیار جذاب شود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

بعد از معاینات اولیه توسط دندان پزشک ، بیمار می تواند رنگ کامپوزیت مورد نظر خود را انتخاب کند.

در مرحله ی بعد آماده سازی دندان آغاز می شود و با ایزوله شدن دندان مورد نظر ، دندان شسته و خشک می شود ،ممکن است دندان ها با برس مخصوصی پاک شوند.

در مرحله ی بعد از خشک کردن دندان ، عمل انتقال مواد کامپوزیت به روی دندان انجام می شود

با اشعه های آبی رنگ مخصوص ، مواد روی دندان  سفت می شوند و سپس به دندان ها پولیش زده می شود تا دندان ترمیم شده هم اندازه و هم ارتفاع با سایر دندان ها باشد.ر

کامپوزیت دندان در دندانپزشکی زیبایی دکتر سید حسنی متخصص لمینت و کامپوزیت طرح لبخند در شرق غرب شمال تهران

برای مشاوره با کلینیک Dental Castle روی لینک زیر کلیک کنید : 

ارتباط با ما ☎️📞

 

گالری عکس قبل و بعد کامپوزیت دندان کلیک

 

دسترسی سریع به مطالب

هزینه کامپوزیت دندان فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟
بهترین برند ونیر کامپوزیت همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان 
مقایسه کامپوزیت میکروفیل با کامپوزیت آی پی ای انواع کامپوزیت دندان
مزایای ونیر کامپوزیت دندان سوال درباره لمینت و کامپوزیت متداول و رایج

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

مطالب مرتبط

سوال درباره لمینت و کامپوزیت متداول و رایج

مراحل کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان

مقایسه کامپوزیت میکروفیل با کامپوزیت آی پی ای

 

چرا ونیر کامپوزیت روش خوبی است؟

در ابتدای معرفی روش ونیر کامپوزیت به دندانپزشکی ترمیمی ، این مواد پرکننده های سفید رنگ خوانده می شدند و کاربرد و اثرات کامپوزیت های امروزی را نداشتند.

با این حال در گذر زمان مواد کامپوزیت دندان بهبود و پیشرفت پیدا کردند، پیشرفت در فن آوری پرکننده و شفافیت به این معنی است که کامپوزیت های دندانی امروزه ویژگی های مکانیکی را بهبود بخشیده اند و در دندانپزشکی زیبایی طرفداران بسیاری به دست آورده اند.

 ویژگی های رزین  به عنوان ماده ی اصلی تشکیل دهنده ونیر کامپوزیت نیز تغییر کرده است ، که باعث کاهش انقباض پلیمریزاسیون و مشکلاتی است که در گذشته ایجاد می شده است.

علاوه بر این ، سیستم های اتصال کامپوزیت به دندان هم بهتر شده  ، که طول عمر ترمیم های کامپوزیت را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان
همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

مزایای ونیر کامپوزیت

در ونیر کامپوزیت بر خلاف برخی روش های ترمیم دندان ، روی دندان ها تراش داده نمی شود.در موارد خاصی که از کامپوزیت برای اصلاح نامنظم بودن دندان ها استفاده می شود ،احتمال تراش جزئی دندان وجود دارد.

ونیر کامپوزیت را می توان در زمره ی ماندگار و مستحکم ترین روش های دندان پزشکی زیبایی نام برد.با انجام اصولی ،کامپوزیت به هیج وجه کنده نمی شود.

البته ضربه و برخورد جسم خارجی همانطور که به دندان طبیعی صدمه می زند ، به کامپوزیت هم آسیب می رساند.

عوارض ونیر کامپوزیت شامل چه مواردی است؟

وقتی بهترین و حرفه ای ترین دندانپزشک را برای روش ونیر کامپوزیت انتخاب کنید، عوارض تا حد زیادی کمتر می شود.با انجام درست کامپوزیت احتمال یک مشکل رایج یعنی عفونت لثه کاهش می یابد و نیاز به درمان عفونت و جایگزینی کامپوزیت نخواهد بود.

وقتی کامپوزیت درست به جای خود متصل نشود ، مشکلاتی مانند پوسیدگی و عوض شدن رنگ کامپوزیت و دندان قابل مشاهده است.

مراقبت از کامپوزیت و عمل به توصیه های دندانپزشک توسط بیمار ، از عوارض و هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان
همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت

  • مراقبت های بهداشتی مانند نخ دندان کشیدن و دو دقیقه مسواک زدن را مانند سابق انجام دهید.
  • دندان ها را در معرض جسم خارجی قرار ندهید.کارهایی مثل شکستن چیزی با دندان یا نگه داشتن گیره مو با دندان ها را انجام ندهید.
  • مواد غذایی سفت  و خشک مانند آجیل به احتمال فراوان به دندان ها آسیب می زند.
  • مواد غذایی مانند چای ،قهوه که باعث تغییر رنگ کامپوزیت می شوند ، کمتر مصرف کنید.
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • مراجعه های منظم به دندانپزشک برای معاینه دندان ها و کامپوزیت داشته باشید.

هزینه ی لازم برای کامپوزیت

مانند بسیاری از روش های دندانپزشکی ، نوع مواد استفاده شده ، تعداد دندان ها ، تعداد مراجعه در تعیین هزینه موثر است.قیمت میانگین در تهران بری کامپوزیت یک دندان در بازه ی پانصد تا یک میلیون و دویست هزار تومان است.

در مرکز دندانپزشکی دکتر سید محسنی هر واحد دندان با قیمت 490 هزار تومان کامپوزیت می شود.

ارائه خدمات لمینت و کامپوزیت در شمال تهران

مقایسه لمینت و کامپوزیت

ماندگاری در لمینت های سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است اما هزینه ی بیشتری از کامپوزیت دارد.حفظ رنگ در لمنیت های سرامیکی بیشتر است.البته باید گفت که موارد کاربرد این دو روش با هم  تا حدی متفاوت است.

انواع ونیر کامپوزیت

بیشتر کامپوزیت ها از موادی مانند واکنش دهنده های پلیمریزاسیون ، مواد پرکننده ، ماتریکس های درست شده از رزین و ماده ای که متصل کننده پرکننده ها و رزین است ، تشکیل شده اند.

انواع کامپوزیت های دندان شامل موارد زیر است

کامپوزیت ماکرو فیل

ماکروفیل ها اولین کامپوزیت های معرفی شده به بازار بودند. اندازه ماکروفیل ها ذراتی از 10 تا 50 میکرومتر است. این ذرات بزرگ استحکام بسیار خوبی را ارائه می دهند ، اما زیبایی خوبی ندارند.

تکمیل مراحل و پولیش زدن کامپوزیت های ماکروفیل یا درشت دانه دشوار است. برخی از آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که با چشم دیده می شوند

در حالی که امروزه هیچ کامپوزیت ماکروفیلی که به طور گسترده استفاده نمی شود ،ممکن است هنوز برخی از ترمیم های قدیمی با آنها انجام شود

کامپوزیت میکروفیل چیست؟

کامپوزیت های میکروفیل را برای اولین بار در اواخر دهه 1970 و در پی افزایش ماکروفیل ها مشاهده شدند. اندازه ی ذرات تشکیل دهنده زیر 100 نانومتر هستند که کامپوزیت ریز دانه هم نامیده می شود.

در حالی که میکروفیل ها قابلیت پولیش و زیبایی کلی را بر خلاف ماکروفیل ها افزایش می دهند ، اما ضعیف تر هستند.

میکروفیل ها آنقدر قوی نیستند که بتوانند در برابر فشارهای وارده مقاومت کنند. دو نمونه از میکروپریل های موجود در بازار امروز انواع مختلف هلیومولار از Ivoclar Vivadent و Renamel از Cosmedent است.

کامپوزیت های هیبرید ، میکرو هیبرید و نانوهیبرید چیست؟

اینها کامپوزیت هایی هستند که قدرت ماکروفیل ها و قابلیت صیقل پذیری و پولیش کامپوزیت های میکروفیل را با هم جمع می کنند.مقاومت این مواد در برابر ساییدگی و فشار بالا است و ماندگاری بالایی دارند.

استهلاک باعث می شود که در گذر زمان این کامپوزیت ها زیبایی خود را از دست بدهند.

این نوع از کامپوزیت ها حاوی مخلوطی از ذرات بین 10 تا 50 میکرومتر و همچنین ذرات 40 نانومتری هستند. نمونه هایی از نانو هیبریدهای موجود در بازار شامل Tetric EvoCeram و آی پی اس از ایویکولار همراه با Herculite Ultra از Kerr باشند.

نانوکامپوزیت ها چیست؟

جدیدترین نسل کامپوزیت ها ،یک نانوکامپوزیت است که دارای ذرات 20 نانومتر می باشد. آنچه در مورد نانوكامپوزیت ها منحصر به فرد است این است كه ذرات با هم گروه می شوند و نانو خوشه  ای یا نانوی کلاستر را می سازند.

این قابلیت باعث می شود ذرات ریز به هم نزدیک شوند و به عنوان ذرات بزرگتر عمل کنند ، در نتیجه باعث افزایش قدرت ، مقاومت در برابر سایش می شود و قابلیت صیقل وپولیش پذیری بیشتر می شود.

به دلیل استحکام و ماندگاری بالا این روش از جمله پرکاربرد ترین روش های کامپوزیت دندان است.

انواع مارک های ونیر کامپوزیت

از مارک های ونیر کامپوزیت می توان

  • آی پی اس
  • ایویکولار
  •  کازمادنت
  • و اولترادنت را نام برد.

همه چیز درباره ی کامپوزیت دندان ؛ چه کسانی نباید کامپوزیت دندان انجام دهند؟

در کامپوزیت دندان محدودیت سنی وجود ندارد ولی بهتر است در کودکان و نوجوانان انجام کامپوزیت را به بعد از هجده سالگی موکول کنند.

همانطور که گفته شد ، برای ترمیم زیبایی و لبخند ، ترمیم دندان های شکسته ، کج و لب پر شده ، کامپوزیت از بهترین روش ها است.

اما در افرادی که بیماری های لثه دارند و یا سطح پوسیدگی بالا است بعد از درمان این مشکلات انجام کامپوزیت مقدور است.کجی و نامنظمی خفیف توسط کامپوزیت قابل درمان است اما در موارد شدید باید از روش هایی مثل ارتودنسی استفاده کرد.

کامپوزیت برای افراد دارای مشکلات زیر گزینه ی مناسبی نیست

  • بهم فشردن دندان ها یا دندان قروچه
  • افراد دارای سایش شدید در دندان ها
  • بی نظمی و کجی شدید درد دندان ها
  • پوسیدگی و جرم شدید روی دندان به علت نداشتن بهداشت دهان دندان
  • بیماری لثه
پر کردن دندانلمینت سرامیکی و کامپوزیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *