علت تیره شدن دندان و درمان آن

علت تیره شدن دندان و درمان آن

آیا تا به حال از خود پرسیده اید، چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان ها می شود و آیا راهی برای بهبود یا جلوگیری از لک شدن دندان وجود دارد؟

  • تغییر رنگ با عوامل خارجی

شرایط بسیاری وجود دارد که می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. بیشتر اوقات، لکه ها “خارجی” هستند و فقط روی مینای دندان تأثیر می گذارند و قابل اصلاح خواهند بود.

مثالی از تغییر رنگ خارجی، لکه های ناشی از غذاها یا نوشیدنی ها است. چای یا قهوه، شراب قرمز و سفید و غذاهای تیره رنگ مانند چغندر یا شکلات مقصر اصلی تغییر رنگ دندان هستند. از دیگر غذاهایی که احتمال لک شدن دندان ها با مصرف آنها وجود دارد توت، بستنی معطر، آب نبات و ترشی می باشد.

علت تیره شدن دندان و درمان آن
علت تیره شدن دندان و درمان آن

سس سویا، کاری و سس گوجه فرنگی نیز می تواند به مرور زمان باعث زرد شدن دندان ها شود و سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات نیز می توانند دندان ها را لک دار کنند. علاوه بر این، ایجاد یک محیط اسیدی در دهان، چه از طریق خوردن غذای اسیدی یا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، می تواند مینای دندان را در برابر لک شدن آسیب پذیر کند.

بهترین راه برای جلوگیری از لکه های خارجی مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذاهایی است که می توانند باعث تغییر رنگ شوند و مطمئن شوید که حداقل دو بار در روز مسواک می زنید و نخ دندان می کشید.

همچنین، غذاها و نوشیدنی های رنگی را به میزان متوسط مصرف نمایید و یا هنگامی که چنین غذاها و نوشیدنی هایی را مصرف می کنید، می توانید از چند طریق اثرات آنها را کاهش دهید برای مثال: با کمی شیر، چای یا قهوه بنوشید. یا چای سرد یا قهوه سرد را از طریق نی بنوشید. همین این شرایط در رابطه با آب میوه، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار نیز موثر خواهد بود.

علت تیره شدن دندان و درمان آن

علت تیره شدن دندان و درمان

جویدن آدامس بدون قند می تواند به خنثی سازی اسیدهای دهان کمک کند. غذاهای حاوی فیبر بالا می توانند سبب کاهش سطح اسید شوند. غذاهایی مانند لوبیا یا اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار به تولید بزاق بیشتر در دهان کمک خواهند کرد و می توانند دندان ها را تمیز کنند.

همچنین اگر لک دندان با عامل خارجی از گذشته رخ داده باشد، می توانید از روش های سفید کننده در خانه استفاده کنید یا دندان های خود را به طور حرفه ای توسط دندانپزشک با استفاده از روش هایی همچون بلیچینگ سفید کنید.

یکی از داروهای خانگی، مسواک زدن با دوغاب جوش شیرین است، اما این روش برای استفاده روزمره توصیه نمی شود، زیرا ممکن است بسیار ساینده باشد. برخی از داروهای خانگی برای سفید کردن دندان از پراکسید هیدروژن استفاده می کنند، این روش های درمانی نیز باید در حد متوسط ​​مورد استفاده قرار گیرد، زیرا پراکسید بسیار اسیدی است و باعث خوردگی دندان می شود.

علت تیره شدن دندان و درمان آن

  • تغییر رنگ ذاتی

متأسفانه برخی از انواع تغییر رنگ های دندانی به راحتی پاک نمی شوند. لک در این حالت ممکن است “ذاتی” باشد. ممکن است لک در زمان رشد دندان در دوران کودکی ایجاد شده باشد.

این مسئله می تواند در اثر استفاده از آنتی بیوتیک های خاص و سایر داروها، یا ضربه به دندان کودک، مانند زمین خوردن یا آسیب ورزشی حاصل شود.

دندان هایی که آسیب ذاتی دارند اغلب مایل به خاکستری هستند. برای درمان این نوع لک دندانپزشک می تواند از روش های ترمیمی استفاده نماید.

انواع روشهای سفید کردن دندان ها

انواع روش سفید کردن دندان

  • تغییر رنگ با سایش مینا

تغییر رنگ می تواند در صورت ساییده شدن لایه خارجی مینای دندان- به عنوان مثال، در اثر ساییدن بیش از حد دندان به دندان بروز پیدا کند. در این شرایط دندان ها ممکن است زرد شوند، سطح زیرین این دندان ها زردتر خواهد بود.

برای بهبود اثرات ساییده شدن دندان، می توان از محافظ شبانه استفاده کرد و از تركیبات یا تاج های كامپوزیت برای ترمیم آسیب ها و بازیابی ظاهر استفاده نمود. اگر آسیب زیادی در اثر سایش به دندان وارد شده باشد، ممکن است درمان ترمیمی لازم باشد.

سرانجام، کمبود کلسیم می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. دوزهای زیادی از فلوراید نیز می تواند در ایجاد لکه های سفید روی دندان نقش داشته باشند، بیماری معروف به فلوروز که به ویژه کودکان زیر 6 سال را مبتلا می کند و یا دریافت میزان بالای فلوراید می تواند ناشی نوشیدن منابع آب در برخی از مناطق کشور که به طور طبیعی حاوی مقدار قابل توجهی فلوراید هستند، باشد.

مقادیر بسیار کمی از فلوراید به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای کمک به کنترل پوسیدگی دندان، به ویژه در کودکان، به بسیاری از سیستم های آبی دیگر اضافه می شود.

اگر سیستم آب شما عزیزان دارای فلوراید است، ممکن است شما و فرزندانتان نیازی به استفاده از شستشو با فلوراید نداشته باشید- در این مورد بهتر است از دندانپزشک خود سوال نمایید.

 

اطلاعات عمومی دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دندانپزشکی