نخ دندان خوب یا بد

نخ دندان خوب یا بد

موضوعاتی که در ادامه میخوانید :

دندانپزشکان طی دهه های گذشته همواره توصیه می کردند که استفاده از نخ دندان بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان است. اما چقدر استفاده از نخ دندان در سلامتی دهان و دندان مفید است؟ برخی معتقدند که دلایل کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد اما پژوهش ها بر تاثیر نخ های دندان بر سلامت دندان ها تاکید دارند.نخ دندان خوب یا بد ؟


نخ دندان خوب یا بد

دندانپزشکان به این دلیل استفاده از نخ دندان را توصیه می کنند که به حذف پلاک ها و مواد غذایی باقی مانده بین دندانها کمک می کند و خطر ابتلای لثه را به بیماریهای لثه کاهش می دهد و همچنین خطر پوسیدگی دندان را نیز تا حدود زیادی کم می کند.

نخ دندان خوب یا بد
انواع نخ دندان

همچنین معتقدند مراقبت از لثه در بیماری های قلبی، سکته و دیابت و آلزایمر هم تاثیر گذار است و بسیاری از افراد جامعه به علت بی اطلاعی از مزیای نخ دندان از این وسیله یا استفاده نمی کنند یا ضرورتی برای استفاده مستمر از نمی بینند. درحالیکه استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها وسیله ی مناسبی است واقعا از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.


درمان پوسیدگی دندان


 

 

در وب سایت بهداشت ملی انگلیس بسیار تاکید شده است که افراد به منظور جلوگیری از بیماری های صمغی، از بین بردن قطعات غذا و پلاک بین دندان ها از نخ های بهداشتی دندان استفاده نمایید با این شواهد نشان می دهد استفاده از نخ برای تمیز کردن دندان به طور مستمر ضروری است طبق تحقیقات بهداشتی انجام شده در سرتاسر دنیا این امر اثبات شده است.

 


طرز صحیح استفاده از نخ دندان

 

نحوه استفاده از نخ ها برای پاکیزگی دندان مهم است. اولین نکته، نخ های دندان را از داروخانه ها تهیه نمایید. یک تکه به اندازه 20 تا 23 سانتی متر را جدا کنید می توانید دو سر نخ را به یکدیگر گره بزنید و یا نخ را به حالت سی در بیاورید اگر دو طرف آن را گره زدید آنرا باید بین دو انگشتانتان قرار دهید؛ به شکلی که انگشت سبابه و شست تان آزاد باشد. بسته به اینکه نخ، کوچک یا بزرگ باشد میزان تسلط شما بر روی نخ کم و زیاد می شود.

نخ دندان خوب یا بد
نحوه استفاده از نخ دندان

 

 

پس طوری نخ را گره بزنید که اذیتتان نکند. از انگشت شست برای تمیز کردن دندان های فک بالایی استفاده نمایید و از انگشت سبابه برای تمیز کردن دندانهای فک پایین می توانید استفاده نمایید. اما در روشی که نخ را به حالت سی در می آورید دو طرف نخ را به شکلی بکشید که راحت بین دندانها قرار بگیرد و نخ را آرام به دور دندان بچرخانید در این روش باید نخ را محکم کشیده و نگه دارید و چند بار بدون اینکه فشار و یا زوری به نخ وارد کنید و موجب پارگی لثه شوید، این عمل را انجام دهید.


نخ دندان خوب یا بد
استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز

نخ دندان باید چند بار در روز استفاده شود؟

حال سوالات دیگری پیش می آید استفاده از نخ دندان قبل یا بعد از مسواک توصیه می شود؟ چند بار در روز این عمل را باید انجام دهیم؟ توصیه برخی پزشکان بر این است که بعد از استفاده از نخ های دندان مسواک بزنید. این امر موجب می شود باقی مانده های غذا و باکتری ها از محیط دندان خارج شود اما برای کودکان بهتر است این کار بعد از مسواک زدن انجام شود چون قضیه برای بچه ها ممکن است برعکس شود و قطعات باقی مانده غذا بدتر لای دندانها فرو رود برای همین استفاده از نخ بعد از مسواک زدن برای بچه ها مفید تر خواهد بود.

برخی هم ترتیب استفاده از مسواک و نخ را بسته به شرایط شخص می دانند و معتقدند بسیاری از افراد خودشان می تواند تشخیص درستی دهند.

 

 

 

توصیه پزشکان برای تعداد استفاده از نخ های دندان یکبار در روز است و بیشتر توصیه می شود شب ها این کار را انجام دهید. زیاد با نخ به جان دندان ها نیفتید زیرا ممکن است لثه ها را دچار آسیب کنید. با توجه به اینکه 24 ساعت زمان می برد تا باکتری ها درون پلاک ها جای گیرند برای جلوگیری از این امر حداقل یک بار استفاده از نخ برای تمیز کردن دندان جهت حفظ سلامت دندان و دهان مفید است.

 

از برند های معروف می توان Oral B ، G.U.M، Bencer ، و همینطور مارک های ایرانی مانند نخ دندان مینا ، ارکید و .. اشاره کرد . 



 


آیا مایل به مشاوره رایگان دندانپزشکی هستید ؟

شما میتوانید با متخصصین دندانپزشک dental1 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره با دکتر سید محسنی

دکتر سید محسنی

 

[maxbutton id=”1″]

ورود به این کلینیک دندانپزشکی


مشاوره با دکتر پور محمد

[maxbutton id=”2″]

دکتر پور محمد

ورود به این کلینیک

مقالات پیشنهادی

adminn

1 ماه پیش

adminn

1 ماه پیش

adminn

1 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *