ارتودنسی

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

وقتی لبخند می زنیم اجزای مختلف صورت از جمله دندان ها نقش مهمی در زیبایی لبخند ما دارند، دندان های سفید که منظم و صاف در کنار هم قرار گرفته اند ،زیبایی لبخند و چهره را دوچندان می کنند. ارتودنسی این زیبایی را ظاهر می کند . 

برای مشاهده کلینیک ارتودنسی دکتر سید محسنی کلیک کنید :

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران کلینیک ارتودنسی

 

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

به یقین همه از داشتن دندان های بدون مشکل و سالم لذت می برند ، اما  مشکلاتی مثل نامنظم بودن دندان ها ، همتراز نبودن دندان ها و درست روی هم قرار نگرفتن فک بالا و پایین از جمله مشکلات ناخوشایندی هستند که با روش ارتودنسی درمان می شوند و دندان ها صاف و یکدست می شود.

ارتودنسی علاوه بر ارمغان زیبایی به دندان ها ، بسیاری از مشکلات بهداشتی و مراقبتی از دندان ها را رفع می کند و مراقبت از سلامت دهان و دندان بهبود می یابد.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی از جمله روش های ترمیم و اصلاح دندان در کلینیک های دندان پزشکی است و به دلیل اینکه محدودیت سنی در استفاده از ان وجود ندارد و همچنین نتایج و اثرگذاری بسیار مطلوبی دارد که در اکثر موارد با رضایت بیمار همراه است.

اگر تابه حال ارتودنسی انجام نداده اید ، حتما در اطرافیان ، کسانی بوده اند که از روش ارتودنسی استفاده کنند ، در مشورت با بسیاری از افراد که ارتودنسی داشته اند ، متوجه خواهید شد که ارتودنسی نتایج محسوس و اثر قابل ملاحظه ای بر شکل و ظاهر دندان ها دارد.

اگرچه درمان ارتودنسی اغلب باعث بهبود ظاهر دندان و صورت می شود و گاهی اوقات فقط به دلیل زیبایی انجام می شود ، این روش در درجه اول برای اصلاح مشکلات ساختاری دندان و اطمینان از عملکرد مناسب دهان و دندان ها می باشد.

دندان هایی که به طورصحیح با ارتودنسی تراز شده اند ،به درستی در کنار هم قرار می گیرند و این موضوع مسواک زدن و بهداشت دهان را ساده می کند و کودکان را قادر می سازند تا غذای خود را درست بجوند.

بهترین کلینیک ارتودنسی در تهران

بهترین دکتر ارتودنسی در شمال تهران

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان
نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

ارتودنسی چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

وقتی دندان ها دچار مشکلات و ناهنجاری های زیر باشند ، انتخاب ارتودنسی برای درمان دندان ها بهترین انتخاب است.

  • دندانهایی را که از جای خود چرخیده ، کج شده و یا به صورت به طور نامناسب ، کج  قرار گرفته اند
  • وجود تعداد زیادی دندان در یک نقطه از لثه که شلوغی دندان هم خوانده می شود
  • دندان هایی که فاصله ی استاندارد از هم ندارند
  • مشکلات گاز زدن و درست روی هم قرار نگرفتن فک ها (عدم هم ترازی فک ها)
  • مشکلات ساییدگی در دندان ها
  • مشکلاتی گوارشی به دلیل درست جویده نشدن غذا
  • مشکلات مربوط به گفتار

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

چه سنی برای ارتودنسی مناسب است؟

همانطور که گفته شد در ارتودنسی محدودیت سنی وجود ندارد و هیچ وقت برای ترمیم دندان ها و زیباتر شدن لبخند دیر نیست.

نکته جالب این است که ارتودنسی اغلب در سنین پایین و در کودکان و نوجوانان انجام می شود.در هر سنی با مراجعه به متخصص ارتودنسی می توان از مزایای این روش درمانی استفاده کرد.

ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

وقتی که تصمیم به استفاده از ارتودنسی گرفتید ، اولین اقدام مراجعه به یک دندانپزشک مجرب است.انتخاب دندانپزشک خوب برای ارتودنسی مهم است زیرا مراحل انجام ارتودنسی دقت زیادی می طلبد و انجام آن ظرافت زیادی دارد.

در ابتدا دندان پزشک معاینات اولیه را انجام می دهد و احتمال دارد روش هایی مانند رادیوگرافی از دندان ها را برای تشخیص بهتر تجویز کند.

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان

مشورت با بیمار در مورد فرآیند درمان  و انتخاب ارتودنسی و … انجام می شود.سپس قالب گیری از دهان بیمار برای طراحی ارتودنسی انجام می شود.

بعد از این مراحل بریس ها به دندان وصل می گردند.بریس ها خود از سه بخش تشکیل شده اند که شامل بند ها ، سیم ها و براکت است.سیم ها با عبور از درون براکت های روی دندان هایی جلویی به بند ها در دندان های پشتی وصل می شوند.فشار وارده از طرف سیم ها بر روی دندان ها که توسط متخصص تنظیم می شود ، باعث صاف شدن دندان ها می گردد.

بعد از قرار گرفت ارتودنسی در روی دندان ها ، هر یک ماه باید برای تنظیم مجدد به دندانپزشک مراجعه شود.

ارتودنسی چه مدت باید روی دندان ها قرار گیرد؟

به طور متوسط بسیاری از مشکلات با شش ماه ماندن ارتودنسی روی دندان ها قابل حل است اما این موضوع به بیمار و شرایط سلامت و مشکلات دندان ها بستگی دارد.

ممکن است درمان برخی ناهنجاری ها بیشتر از زمان معمول طول بکشد.از دندان پزشک خود در مورد شرایط دندان های خود و مدت زمان ارتودنسی سوال کنید.

هزینه ی ارتودنسی در تهران چقدر است؟

عوامل مختلفی مانند مدت زمان ارتودنسی ، نوع ارتودنسی ، میزان آسیب و مشکلات دندان ها در تعیین هزینه ارتودنسی موثر است.اگر در کنار ارتودنسی انجام درمان ها و ترمیم های دیگر هم لازم باشد باعث افزایش هزینه ارتودنسی خواهد شد.

به یاد داشته باشد در طول مشورت با دندانپزشک در مورد هزینه ها صحبت کنید.

لیست قیمت خدمات دندانپزشکی در تهران

نکاتی در مورد ارتودنسی دندان ؛ آیا برای ارتودنسی باید دندان کشیده شود؟

وقتی شلوغی دندان ها وجود دارد ، لازم است است که یک یا چند دندان کشیده شود.این موضوع نگران کننده نبوده و به معنی از دست دادن دندان نیست.جای خالی این دندان ها توسط عملکرد ترمیمی ارتودنسی پر شده و از بین می رود.

انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت فلزی

این ارتودنسی ها ثابت بوده و  به طور دائمی بر روی دندان ها چسبیده اند و تنها در پایان درمان توسط متخصص ارتودنسی در تهران قابل برداشتن هستند .متخصص ارتودنسی در طول درمان سیم ها را تنظیم می کند تا به جابجایی و هم ترازی دندان ها کمک کند همچنین محدودیت های غذایی و نوشیدنی خاصی  در این نوع ارتودنسی وجود دارد.

در ناهنجاری های پیچیده بسته به روند درمان ممکن است تا 3 سال یا بیشتر نیاز به باقی ماندن ارتودنسی ثابت روی دندان ها باشد. بیشتر مسائل مربوط به هم ترازی فک و دندان ها توسط بریس های فلزی قابل درمان است.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

براکت ها و سیم ها در این نوع به جای جلوی دندان ها به پشت دندان وصل می شوند و قابل مشاهده نیستند. بریس های لینگوال از براکت و سیم مانند ارتودنسی ثابت فلزی ساخته شده اند ، اما به دلیل موقعیتی که دارند ، گسسته تر هستند.

بیمارانی که مشکل اوربایت شدید دارند ، گزینه ی مناسبی برای ارتودنسی لینگوال نیستند زیرا ممکن است اوربایت فشار زیادی را به براکت ها وارد کند و منجر به افتادن براکت ها شود.

تمیز کردن لینگوال دشوارتر است زیرا در پشت دندانها قرار دارد که دسترسی به آنها سخت است.

در روز های ابتدایی استفاده از ارتودنسی لینگوال ممکن است به دلیل احساس آنها در پشت دندان ها ، گفتار دچار مشکل شود که بعد از مدتی برطرف می شود.احتمال زخم شدن زبان در برخورد با اجزای ارتودنسی وجود دارد.

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی اینویزیلاین

در این روش سیم ها و براکت های مورد استفاده در روش ارتودنسی ثابت حذف شده است و از پلاک های بی رنگ استفاده می شود.شفاف بودن اجرای تشکیل دهنده ارتودنسی در این روش باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.

این تراز کننده های پلاستیکی که شفاف هستند ، به راحتی از روی دندان ها جدا می شوند و می توان آنها را برای  غذا خوردن و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج کرد.

در این نوع از ارتودنسی هر دو هفته یکبار می توان بعد از جابه جایی دندان ها به سمت چینش مناسب ،بخش دیگری از تراز بندی دندان ها را انجام داد.

ارتودنسی و بریس های سرامیکی

دقیقاً مانند بریس های فلزی هستند ، اما به جای براکت های فلزی ، متخصص ارتودنسی براکت های سرامیکی به دندان ها متصل می کند که همرنگ دندان ها هستند.

این نوع کمتر از بریس های فلزی دیده می شوند ، اما باید مراقب غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگ بود که بر روی رنگ براکت های سرامیک اثر می گذارند.

بهترین دکتر ارتودنسی غرب تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *