روش های کشیدن دندان

کشیدن دندان یک عمل  سرپایی است که توسط  دندانپزشک انجام می شود. در بعضی موارد، روش های کشیدن دندان (بیرون کشیدن دندان به طور کامل از محل آن در استخوان فک)، ممکن است برای  حفظ یا بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان  لازم باشد.

دندان کشیده شده در دست پزشک

برخی از دلایل کشیدن دندان ها  عبارتند از:

کشیدن دندان برای عمل ارتودنسی : آماده سازی جهت ارتودنسی (سیم و نگهدارنده) اغلب شامل کشیدن یک دندان یا چند دندان است.

دندان عقل: دندان عقل باید کشیده شود اگر جایی برای آن در دهان نباشد یا اینکه دندان های دیگر تحت فشار باشند یا دچار عفونت شوند.

به علت آسیب دیدگی  یا پوسیدگی : کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه ای باشد اگر دندان بیش از حد پوسیده شود یا آسیب دیده باشد که با پر کردن یا تاج گذاری(تاج دندان)  تعمیرمی شود.

در بیماران پرتودرمانی یا شیمی درمانی: اگر پرتو درمانی یا شیمی درمانی در سر و گردن باشد ممکن است دندان ها را دچار عفونت کند،در این حالت لازم است که  ممکن است دندان ها کشیده شوند.

دندان پزشک در حال کشیدن دندان

بیرون آوردن یک دندان،روش های کشیدن دندان

هنگامی که شما عمل کشیدن دندان را انجام می دهید، دندانپزشک شما ناحیه مورد نظر را را با بی حسی موضعی بی حس می کند. همچنین ممکن است یک دارو ضد اضطراب یا آرام بخش داخل رگ تزریق کند. اگر درآوردن دندان ها شامل یک دندان آسیب دیده باشد،شاید دندان را قبل از کشیدن به چند تکه تبدیل کرد.

روش های کشیدن دندان به دو دسته اساسی تقسیم می شود: ساده(معمول) و با جراحی

ساده:کشیدن ساده ی  دندان  شامل برداشتن دندانی است که در دهان قابل مشاهده است، ممکن است به معنی حذف دندان به شدت آسیب دیده یا پوسیده و یا از کشید دندان قبل از ارتودنسی است. دندانپزشکان عمومی می توانند کشیدن دندان معمول را انجام دهند. برای بیرون کشیدن دندان، بیهوشی موضعی دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، برخی از متخصصان دندانپزشکی داروهای ضد اضطراب را تزریق می کنند . در بیشتر موارد، داروهای ضد درد برای تسکین درد بعد از این روش ها کافی است.

جراحی: کشیدن دندان  در این روش یک عمل جراحی داخل  دهان است که شامل برداشتن دندانهایی است که در دهان قابل مشاهده نیستند، زیرا آنها آسیب دیده اند و یا به دلیل اینکه  دندان شکسته  است. افرادی که دارای شرایط ویژه پزشکی هستند هنگام کشیدن  دندان های در طول  جراحی ممکن است بیهوشی عمومی دریافت کنند. شما همچنین ممکن است از داروهای تجویزی برای درد بلافاصله پس از جراحی استفاده کنید.

شکل گرافیکی در آوردن دندان

بهبودی و بازیابی بعد از آن

پس از هر نوع از کشیدن دندان، مطمئن شوید که دستورالعملهای حرفه ای دندانپزشک خود را برای مراقبت از دهان و دندان، از جمله نکات زیر دنبال کنید:

خوردن غذای نرم: قبل از اینکه بیهوشی از بین برود، به رژیم های غذایی مایعات اضافه می شود، و سپس رژیم غذایی خود را برای غذاهای نرم برای چند روز اول پس از این عمل محدود کنید.

مراقبت از دندان هایتان: در روز اول بعد از عمل، دندان ها را بلافاصله در کنار محل کشیدگی، دندانها را مسواک  نزنید، اما بقیه دندان ها را مسواک بزنید. دو روز پس از کشیدن دندانتان، دوباره به طور منظم از دندان هایتان مراقبت کنید و تمیز نگه دارید.

منبع:https://crest.com

دسته‌بندی نشده