دندانپزشکی برای بیماران دیابتی

دندانپزشکی برای بیماران دیابتی


اگر شما به دیابت مبتلا هستید، باید بدانید که با هر چیزی که باعث التهاب در بدن می شود، با احتیاط رو به رو شوید. یکی از این موارد مراجعه به دندانپزشک خواهد بود.

التهاب در دهان می تواند باعث التهاب لثه و بیماری پریودنتال شود. قرمزی و خونریزی لثه، تخریب استخوان، رباط ها و ساختارهای دهان همه در اثر التهاب ایجاد می شود.

دهان ودندان در کنار سلامت آن برای یک بیمار دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دندانپزشکی برای بیماران دیابتی

دندانپزشکی و قند خون چه ارتباطی دارند؟


دیابت می تواند بر روی کل بدن از جمله دهان تأثیر بگذارد و مهم است که قند خون خود را کنترل کنید. افزایش سطح قند خون می تواند شما را بیشتر در معرض مشکلات بهداشت دهان و دندان قرار دهد.

افراد دیابتی برای مراجعه به دندانپزشکی به چه چیز هایی باید دقت کنند؟


علائم اولیه بیماری لثه را جدی بگیرید و با مواجه شدن با اولین مشکلات دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. در ابتدا پس از مراجعه، مطمئن شوید که دندانپزشک می داند که به دیابت مبتلا هستید.

هر بار که به دندانپزشک مراجعه می کنید، به او یادآوری کنید که دیابت دارید. یا به عبارتی، اگر شما از دارویی استفاده می کنید که می تواند منجر به هایپوس (قند خون پایین) شود، مانند انسولین یا سولفونیل اوره، با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا قبل از کار دندانپزشکی نیاز به اصلاح برنامه داروی شما وجود دارد یا خیر.

در واقع بهتر است قرار ملاقات های شما برای دندانپزشکی متناسب با رژیم درمانی دیابت شما باشد. همچنین، سطح بالای قند خون ممکن است بر زمان بهبودی لثه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال: اگر دندان شما کشیده شود و مدت زمان غیرمعمولی برای بهبود آن طول بکشد، باید بلافاصله برای مشاوره با تیم مراقبت های بهداشتی دیابت یا دندانپزشک تماس بگیرید.

دندانپزشکی برای بیماران دیابتی

مطالب مرتبط


مسواک مناسب چه ویژگی هایی دارد

7 روش روزانه برای مراقبت از دندان ها

پنج نکته مرتبط با سلامت دهان و دندان که می توانید برای سلامت دهان و دندان خود انجام دهید:


  • سطح قند خون خود را کنترل کنید. از داروهای مربوط به دیابت طبق دستورالعمل استفاده کنید، کنترل قند خون به بدن شما کمک می کند تا با هرگونه عفونت باکتریایی یا قارچی در دهان مقابله کرده و به رفع خشکی دهان ناشی از دیابت کمک کند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • اگر از هر نوع پروتز دندانی استفاده می کنید، هر روز آن را تمیز کنید.
  • حتماً روزی دو بار با مسواک نرم مسواک بزنید و روزانه بین دندان های خود را تمیز کنید.
  • برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

و در نهایت رژیم غذایی سالم و حتی ورزش نیز می تواند بسیار به سلامت شما کمک کند.

دندانپزشکی برای بیماران دیابتی
دندانپزشکی برای بیماران دیابتی

آیا محدودیتی در اقدامات زیبایی دندان در مبتلایان به دیابت وجود دارد؟


به طور کلی هیچ محدودیتی در عملیات دندان پزشکی برای افراد دیابتی وجود ندارد. اما به دلیل حساسیت بیماری نسبت به برخی مسائل بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین، در رابطه با ایمپلنت باید بدانید که در مقایسه با دیگران در معرض خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت هستید. اگر دیابت کنترل نشده دارید، به هیچ وجه نباید این روش را انتخاب کنید.

پیشنهاد ما به شما  هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان به موقع مشکلات جزئی دندان، می تواند براحتی با کمترین هزینه بدون دردسر برطرف شود.

دندانپزشکی عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دندانپزشکی