اطلاعات عمومی دندان

درمان پوسیدگی دندان

     دندان عضوی بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان است که علی رغم ظاهر کوچک و ساده ای که دارد، از پیچیدگی ساختاری، عملکردی و پاتولوژی مانند پوسیدگی دندان برخوردار است. این عضو سفید رنگ علاوه بر تاثیر بسیار زیاد در زیبایی، در کمک به بریدن، خرد کردن و جویدن نیز موثر است و در مراحل ابتدایی هضم و گوارش غذا نقش حائز اهمیتی دارد. با ما در مطلب درمان پوسیدگی دندان همراه باشید :

 

 دندان و پوسیدگی دندان

 

دندان دارای 3 بخش اصلی تاج، گردن و ریشه است که توسط مینا، دانتین، سیمان و مغز دندان پوشانده می شود. آنچه از دندان قابل مشاهده است، تاج و تا حد خیلی کمی گردن دندان است که توسط لثه ها احاطه می گردد. مینا پوشش خارجی تاج دندادن را تشکیل می دهد که از هیدروکسی آپاتیت و سایر مواد معدنی تشکیل گردیده است و به عنوان محافظ و نگهدارنده خارجی دندان عمل می نماید.

 

 

درمان پوسیدگی دندان
مراحل پوسیدگی دندان

حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و این موضوع به میزانی از اهمیت رسیده است که یک روز جهانی را در سراسر دنیا به آن اختصاص داده اند. حفظ دندان و سلامتی آن مستلزم پیشگیری، تغذیه مناسب، رعایت بهداشت و مراجعه دائمی و منظم به دندانپزشک است.

 

 

در این بین پوسیدگی دندان یکی از بیماری های شایع و شناخته شده دهان و دندان است که افراد بسیاری، از پیر تا جوان را به خود مبتلا ساخته است. امروزه ایجاد پوسیدگی دندان در جمعیت کودکان، شیوع بسیار زیادی یافته است و به یکی از معضلات علم دندانپزشکی تبدیل شده است.

درمان پوسیدگی دندان

پر کردن دندان و مراحل آن

باکتری استرپتوکوک موتانس یک باکتری گرم مثبت و بی هوازی است که در حفره دهان یافت می شود. این باکتری با تخمیر سوکروز و تولید اسیدی به نام اسید لاکتیک منجر به تخریب و از بین رفتن مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر در بافت مینای دندان می شود و ایجاد پوسیدگی دندان می نماید.

 

بافت مینا در مواجه با این اسید به مرور زمان ضعیف و در نهایت تخریب می شود. پوسیدگی  در دندان یک عارضه پیشرفت کننده و غیر قابل بازگشت است که در صورت عدم درمان به موقع منجر به ایجاد درد شدید و عفونت می شود و در ریشه دندان گسترده می گردد.

 


علائم و نشانه

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان عبارت اند از ایجاد حساسیت در دندان، درد خفیف تا شدید هنگام خوردن و آشامیدن، دیدن رنگ قهوه ای روشن و تیره و یا حفره روی سطح دندان که می تواند بسته به میزان پوسیدگی متفاوت باشد. 

 

مراحل ایجاد پوسیدگی دندان به طور ساده


پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان

با توجه به اینکه شعار پیشگیری بهتر از درمان است را از کودکی تا به امروز بارها و بارها شنیده ایم، پیشگیری از پوسیدگی دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست و جلوگیری از ایجاد آن از بهترین روش های موجود است. عدم استفاده از شیرینی جات در فاصله کمی قبل از خواب، مسواک زدن مرتب و صحیح، عدم استفاده از مشروبات الکلی و نوشیدنی های گازدار، شکلات های قند دار، آدامس های قند دار، عدم استفاده از سیگار و جلوگیری از خشکی دهان و استفاده مداوم از نخ دندان، از جمله راهکارهای جلوگیری از ابتلا به این عارضه شایع است. جرم گیری دندان نیز به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند :جرم گیری دندان و تفاوت آن با بلیچینگ و لمینت

 

امروزه علم دندانپزشکی در ایران بسیار پیشرفت کرده است و روش های درمانی نوین و کارآمدی جایگزین روش های درمانی قدیمی شده است. از جمله روش های درمانی این عارضه می توان به فلوراید تراپی در مراحل ابتدایی پوسیدگی دندان و ترمیم به عنوان اصلی ترین راه درمان پوسیدگی اشاره نمود.

 

در این روش با استفاده از مواد ترمیمی مانند قلع، روی، مس، جیوه و نقره و سایر مواد همرنگ با دندان به منظور جایگزینی بافت سخت از دست رفته مینای دندان استفاده می گردد. در موارد شدیدتر زمانی که پوسیدگی به ریشه دندان نفوذ نموده است، استفاده از عصب کشی تنها راه درمان قطعی در جهت حفظ دندان آسیب دیده است.


آیا مایل به مشاوره رایگان دندانپزشکی و درمان پوسیدگی دندان هستید ؟

شما میتوانید با متخصصین دندانپزشک dental1 تماس بگیرید و مشاوره رایگان درباره درمان پوسیدگی دندان دریافت کنید.

مشاوره با دکتر سید محسنی

دکتر سید محسنی

 

[maxbutton id=”1″]

ورود به این کلینیک دندانپزشکی


مشاوره با دکتر پور محمد

[maxbutton id=”2″]

دکتر پور محمد

ورود به این کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *