پر کردن دنداندندانپزشکی عمومی

دلایل درد بعد از پر کردن دندان

درد بعد از پر کردن دندان

وجود مقداری درد در روز های اول بعد از پرکردن و ترمیم دندان معمول است اما اگر درد شدیدی احساس شود و یا دندان ها به سرما و گرما حساسیت پیدا کنند و این مشکل بعد از یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند ، وقت مراجعه مجدد به دندانپزشک است.

در صورتی که مشکل جدی باشد ، دندانپزشک ممکن است تصمیم به عوض کردن پر کننده دندان بگیرد و یا عصب کشی در دندان انجام شود.

پر کردن دندان ترمیمی است که برای رفع پوسیدگی و سوراخ شدن دندان در کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود و کل بافت پوسیده دندان توسط دندانپزشک با مته های مخصوص خارج شده و با استفاده از مواد ویژه ی پر کردن ، دندان ترمیم می شود.در نهایت هم به دندان ها پولیش زده می شود.

روش پر کردن دندان انواع مختلفی مانند آمالگام و سرامیکی و کامپوزیت و … دارد.

انواع مختلف درد بعد از پرکردن دندان

اگر پس از پر کردن دندان در هنگام جویدن غذا احساس درد کنید احتمال دارد که پرشدگی بلند تر از دندان بوده و در هنگام روی هم قرار گرفتن دندان ها ، مشکل ایجاد می شود.در این موارد باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کرده تا پرشدگی دندان اصلاح گردد.

اگر عفونت به ریشه ی دندان رسیده باشد ، دندانپزشک برای حفظ دندان ، درمان عصب کشی را انجام می دهد.

درد بعد از پر کردن دندان

در مواقعی که دندان ها به سرما و گرما حساس شده باشند.در اغلب موارد این درد ها فوری بوده و فقط با برخورد مواد سرد یا گرم ایجاد می شود اما اگر درد ادامه دار باشد باید به دندانپزشک مراجعه کرد و ممکن است عصب کشی نیاز باشد.

دلایل درد بعد از پر کردن دندان

از اصلی ترین دلایل درد پوسیدگی دندان است و اگر این پوسیدگی شدید باشد و عفونت و پوسیدگی با گذشت از عاج دندان به ریشه و استخوان رسیده باشد ، درد احساس خواهد شد.

در برخی افراد حساسیت و آلرژی به مواد استفاده شده در پر کردن دندان وجود دارد.حساسیت به آمالگام در مواردی دیده شده است اما خیلی شایع نیست.در واکنش آلرژیک درد ،التهاب در پوست و احساس خارش دیده می شود.با مشاهده این مشکل ،دندان پزشک مواد پرکننده حساسیت زا را با مواد دیگری جایگزین خواهد کرد.

دندان هایی که در گذشته پر شده اند گاهی ممکن است مسبب درد در دندان شوند.با گذر زمان دندان های پر شده در معرض اصطکاک و ساییدگی قرار می گیرند و آسیب می بینند.نفوذ باکتری ها و جرم دندان از لای پرشدگی به درون دندان ،باعث پوسیدگی و عفونت در ریشه دندان خواهد شد.

درد بعد از پر کردن دندان

این مشکل در آینده احتمال ابتلا به آبسه دندان را افزایش خواهد داد.

برای جلوگیری از درد دندان بعد از پر کردن چه باید بکنیم؟

• در روز های اول بعد از پر کردن دندان ، غذاهای سرد و گرم مانند چای یا بستنی مصرف نکنید.
  • می توانید  خمیر دندان های ضد حساسیت که در داروخانه ها وجود دارد، را تهیه کنید.
  • در چند روز ابتدایی غذاهای نرم مصرف کنید.
  • به هیچ وجه سیگار نکشید.
  • از سمت دیگر دهانبرای جویدن غذا استفاده کنید.
  • با مشورت دندانپزشک می توانید داروهای ضد درد مصرف نمایید.