تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک ؛ پاسخ به اینکه بهتر است کدام را انتخاب کنیم؟

دلایل و عوامل مختلفی میتواند باعث تفاوت در انواع مختلف ارتودنسی باشد و این مورد به خصوص یعنی تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک ، در این نوشته در مورد این دلایل گوناگون صحبت خواهد شد . در هر حال مهم ترین تفاوت در این در این است که ارتودنسی متحرک را می توان با اختیار از دهان خارج کرد اما ارتودنسی ثابت این گونه نیست .

در سایت دنتال 1 علاوه بر تلاش برای ارائه ی مطالب مفید در زمینه ی مراقبت از سلامت دهان و دندان ، بهترین مطب های دندان پزشکی در مناطق شرق تهران ، غرب تهران ، جنوب تهران و شمال تهران  معرفی می کند که با بهره گیری از کادر حرفه ای و متخصص میتوانید درمان و ترمیم های دندانپزشکی را به آنان بسپارید.

امید داریم این نوشته در اگاهی بخشی به شما در تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک و کمک برای داشتن بهترین انتخاب و مناسب ترین گزینه مفید باشد.

مطب دکتر سید محسنی با در اختیار داشتن بهترین متخصصان ارتودنسی با بیش از 15 سال تجربه و بکار گیری مدرن ترین روش های ارتودنسی گزینه مناسبی برای شماست. در انتهای این مقاله به دلایل این موضوع خواهیم پرداخت :

انواع مختلف ارتودنسی

هدف اصلی در ارتودنسی این است که دندان منظم بشوند و در یک راستا و با فاصله مشخص از هم در دهان باشند.در انواع مختلف ارتودنسی باید گفت که همه انها هدف یکسانی دارند و بحث در سلیقه های مختلف ،هزینه و شرایط سلامت دهان و دندان هر فرد می باشد.

در انتخاب انواع مختلف ارتودنسی یکی از مهمترین کارهایی که نباید فراموش شود مشورت با دندان پزشک است.

چهار نوع مختلف ارتودنسی ثابت وجود دارد

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی فلزی ثابت

در ارتودنسی فلزی براکت ها با استفاده از موادی که در کامپوزیت استفاده می شود به سطح دندان چسبانده می شوندو سیم از روی براکت ها می گذرد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی شفاف ثابت

در این مدل از ارتودنسی براکت ها از مواد ترکیبی یا سرامیکی ساخته می شوند به همین علت هم رنگ دندان هستند .این مواد از خود دندان محکم تر هستند و در موقعی که دندان مخالف به آنها برخورد کند روی سطح دندان دچار ساییدگی می شود که احتمال دارد دندان های شما کوتاهتر شده یا لب پر بشود.

در براکت هایی که با مواد کامپوزیتی چسبانده می شوند در صورتی که دندان مخالف برخوردی داشته باشد براکت شل شده و ممکن است کنده شود.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی یا بریس کوتاه مدت و موقت

از نوع ارتودنسی ثابت هستند که براکت ها به صورت ترکیبی با روش ارتودنسی فلزی و ارتودنسی شفاف به سطح دندان چسبانده می شوند. تنها مسئله ی مهم در مورد این مدل این است که در هنگام لبخند زدن تفاوت براکت ها قابل مشاهده است.زمان لازم برای ارتودنسی در این نوع از بیست چهار ماه به چهار تا نه ماه کاهش می یابد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی با استفاده از براکت های لینگوال ( در پشت دندان )

در این نوع براکت های فلزی به طور ویژه به پشت دندان چسبانده می شوند.براکت ها نازک تر از انواع دیگر ارتودنسی هستند و از سیم های متفاوتی هم استفاده می شود.

از این نوع میتوان برای تنظیم ناهنجاری در فک و هماهنگ شدن دندان های بالایی و پایینی استفاده کرد. به عنوان ارتودنسی موقت هم کاربرد دارند.مشکل اصلی ارتودنسی لینگوال این است که ممکن است برای زبان آزار دهنده باشد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

نظر یکی از مراجعین مطب ارتودنسی در تهران

در ارتودنسی متحرک سه مدل وجود دارد

ارتودنسی متحرک از پلاک ها یا صفحاتی تشکیل شده است که شفاف هستند و محکم روی دندان ها قرار می گیرند.در هنگامی که ارتودنسی متحرک استفاده می شود و روی دندان ها قرار می گیرد دندان ها را به آرامی فشار می دهد و آنها را به موقعیت خودشان منتقل می کند. مدت استفاده از این نوع بیست و دو ساعت در روز و حدودا به مدت 14 روز است .

ارتودنسی فانکشنال

این نوع از ارتوندسی متحرک در درمان نابهنجاری های فک بسیار مفید است .هنگامی که از دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگیرند استفاده از ارتودنسی فانکشنال علاوه بر انجام کار اصلی ارتودنسی یعنی صاف کردن دندان ها ،برای درمان مشکلات اسکلتی و ارتوپدی هم مفید فایده است.

پلاک هاولی یا ارتودنسی ریتینر اسیکس

از جنس پلاستیک و به صورت شفاف ساخته می شوند.از نظر زیبایی بسیار پر کاربرد هستند فقط عمر کوتاهی دارند. مدت کوتاهی به صورت شبانه روزی روی دندان است و بعد از آن فقط می توان شب ها استفاده کرد.

ارتودنسی شفاف متحرک یا ارتودنسی نامرئی

مثل دو مدل دیگر این مدل در روی دندان ها دیده نمی شود و ارزش زیبایی در این مدل بالاست و تاثیری در ظاهر فرد ندارد.خود ارتودنسی متحرک سه نوع مختلف دارد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

پنج تفاوت اصلی ارتودنسی ثابت و متحرک

شکل ظاهری

همانطور که در ابتدا گفته شد ارتودنسی ثابت در هنگام لبخند زدن دیده می شوند البته به جز ارتودنسی با براکت لینگوال ،اما در نوع متحرک کسی متوجه نخواهد شد که شما ارتودنسی استفاده می کنید.

مراقبت

همانطور که از اسم ارتودنسی ثابت پیداست آنها برای مدتی مهمان دندان ها هستند و ثابت می باشند و برای مراقبت و معاینه و تنظیم آنها باید مراجعه منظم به دندان پزشک داشته باشید.

غذا

در هنگام غذا خوردن یا رستوران رفتن با ارتودنسی ثابت شما میتوانید به دلخواه خود از انها استفاده بکنید یا نه اما در ارتودنسی ثابت باید بیشتر مراقب غذا هایی که ممکن است به ارتودنسی ضربه بزنند ،بود.

غذا های دارای رنگ خوراکی بر روی ارتودنسی ثابت اثر می گذارند و رنگ آنها را تغییر می دهند.تکه های غذا هم ممکن است در بین ارتودنسی گیر کنند.

راحتی

شاید بتوان با قطعیت گفت که ارتودنسی متحرک راحت تر است و درد هم وجود ندارد.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن ارتودنسی ثابت بعد از غذا خوردن کاری دشوار است .اما در ارتودنسی متحرک این مشکل وجود ندارد

بهترین مطب ارتودنسی در تهران 

دندانپزشکان زیادی هستند که توانایی انجام ارتودنسی های ساده را دارند. در حقیقت دندانپزشک ها عمومی میتوانند ارتودنسی های ساده را انجام دهند ولی برای انجام ارتودنسی در مراحل پیچیده تر و خصوصا مراجعین بالای 24 سال ، مراجعه به یک متخصص ارتودنسی در تهران ضروریست.

دکتر سید محسنی با 15 سال تجربه مستمر و بکارگیری بهترین متخصصان ارتودنسی در مجموعه Dental Castel ، بهترین گزینه برای شماست :

 

 

 

 

 

 

ارتودنسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دندانپزشکی