درمان قطعی آبسه و عفونت دندان

درمان قطعی آبسه و عفونت دندان : آیا تا به حال با فشار سرانگشتان درد شدیدی در لثه ی خود احساس کرده اید؟ و یا متوجه توده ای چرکی بر روی لثه شده اید؟ بله این حالت، تجربه یک عفونت باکتریایی به نام آبسه است و در شرایط حاد که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک دارد.

پوسیده شدن دندانها، ایجاد ترک بر روی سطح دندان و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عواملی هستند که باعث تجمع عفونت باکتریایی در نواحی از لثه خواهند شد. در این حالت؛ باکتری ها با نفوذ خود به بافت دندان باعث از بین بردن مغز دندان (رگ ها و اعصاب دندان) می شوند.

درمان قطعی آبسه و عفونت دندان

در واقع، آبسه دندان(Dental abscess) یا دندان آبسه زده توده چرکی در قسمت انتها و یا اطراف ریشه دندان است که در صورت درمان به موقع، با جلوگیری از ادامه فعالیت باکتری به راحتی برطرف خواهد شد اما در صورت عدم درمان به موقع با ایجاد یک وضعیت اورژانسی و گاهی بسیار خطرناک می تواند برای شما عزیزان بسیار دردسرساز شود.

عفونت دندان یک غده ی چرکی است که در قسمت های مختلف دندان به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شود.عفونت دندان، درد متوسط تا شدید دارد و درد می تواند در نواحی گوش و گردن هم پخش شود.

آبسه دندان یا دندان آبسه زده به طور معمول به علت پوسیدگی دندان، ترک در دندان و یا بیماری پریودنتالی بروز می کند. آبسه می تواند در درون دندان و یا به شکل تجمع عفونت در داخل لثه مشاهده گردد.

امروزه در مطب و مطب های دندانپزشکی روش هایی برای درمان قطعی آبسه و عفونت دندان توسط دندانپزشک ارائه می شود.

انواع مختلف آبسه دندان

انواع گوناگون عفونت یا آبسه دندان در نواحی ای که این مشکل بروز می کند با هم تفاوت دارد.سه نوع رایج و شایع شامل:

آبسه پری اپیکال

این یک آبسه در انتهای ریشه دندان است.

آبسه پریودنتال

این یک آبسه روی لثه کنار ریشه دندان دیده می شود. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف دندان گسترش یابد.

آبسه لثه

آبسه روی لثه بروز می کند

درمان قطعی آبسه و عفونت دندان ؛ علائم آبسه دندان چیست

اصلی ترین نشانه ی ابتلا به آبسه دندان ، احساس درد در نزدیک دندان و لثه است.درد معمولا ناگهانی شروع شده و به تدریج بر شدت آن افزوده می شود.

از شایع ترین علائم این بیماری درد در نواحی مختلفی مانند درد شدید در لثه، گوش، گردن و ناحیه استخوان فک می باشد و از علائم دیگر آن می توان به مواردی همچون: بوی ناخوشایند دهان و نفس، حساسیت گرمایی و سرمایی و یا بدطعمی در حین مصرف غذا و مایعات، احساس ناراحتی در هنگام حرکت و باز کردن دهان، مشکل در بلع، بیخوابی و یا حس نامطلوب عمومی و بی تابی اشاره داشت.

نشانه های آبسه

برخی از علائم این مشکل دندانپزشکی عبارتند از:

• دردی که به گوش ، فک یا گردن سرایت می کند
  •  دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می شود
  • درد هنگام جویدن غذا یا گاز زدن
  • قرمز شدن و متورم شدن صورت
  • قرمزی و تورم در لثه
  • حساسیت دندان
  •  تغییر رنگ یا شل شدن دندان ها
  • طعم ناخوشایند دهان
  •  غدد لنفاوی حساس یا متورم شده در گردن یا زیر فک
  • وجود تب
  • مشکل در تنفس
  • درد در ناحیه زبان و یا دهان
  • حالت تهوع، استفراغ
  • مشکلات بینایی و یا افتادگی پلک

اگر غده ی چرکی آبسه پاره شود ، تقریبا درد از بین خواهد رفت و با تخلیه چرک ، طعم دهان عوض خواهد شد.در صورت مشاهده ی هر کدام از نشانه های فوق حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

علت آبسه دندان چیست؟

وجود باکتری ها و ورود آنها به درون لثه یا دندان منجر به آبسه دندان می شود. نحوه وقوع این امر به نوع آبسه بستگی دارد:

آبسه پری اپیکال

باکتری ها معمولاً از طریق یک حفره وارد پالپ داخل دندان می شوند. پالپ به قسمت داخلی و نرم دندان گفته می شود و پالپ از رشته های عصبی ، بافت دندان و رگهای خونی تشکیل شده است

آبسه پریودنتال

ابتلا به بیماری لثه معمولاً این نوع از آبسه را ایجاد می کند ، اما می تواند در نتیجه یک آسیب دیگر هم باشد.

خطرات درد دندان و عفونت چیست ؟

آبسه لثه

جسم خارجی مانند تکه ی غذا یا موی مسواک در لثه  فرو رفته است و عامل عفونت دندان است .

درمان دندان آبسه توسط دندانپزشک  بر رفع عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم هر فرد ، دندانپزشک ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس برای دندان را تجویز کند. این موضوع به این دلیل است که ببینند آیا عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر.

درمان قطعی آبسه و عفونت دندان

درمان آبسه با توجه به محل اولیه، میزان شیوع و همچنین واکنش بدن نسبت به عفونت ایجاد شده می تواند با روش هایی همچون:  عصب کشی، آپیکواکتومی و یا جراحی اپیکو، زه کشی و یا با درمان آنتی بیوتیکی به طور کامل برطرف شود.

در  روش اول و یا درمان ریشه دندان دندانپزشک با ایجاد حفره ای در داخل دندان چرک را از بین برده و سپس حفره دندان را ابتدا با گوتا پرکا (نوعی جلبک دریایی) و در نهایت با پرکردن کامل دندان درمان می کند، با این کار از سرایت باکتری جلوگیری خواهد شد.

زه کشی جهت درمان آبسه

اگر پس از عصب کشی هنوز عفونتی در نوک ریشه باقی مانده باشد، با برش در لثه، بافت عفونی برداشته می شود. به این روش نیز آپیکواکتومی گفته می شود. همچنین در موارد خاص، ممکن است لازم باشد چرک به وسیله برش و به اصطلاح زه کشی مستقیماً از محل عفونت تخلیه شود.

آپیکواکتومی

دندانپزشک ممکن است در هریک از این مراحل برای کاهش و یا جلوگیری از شیوع عفونت، آنتی‌بیوتیک را نیز تجویز نماید.

در نهایت شما عزیزان می‌توانید با توجه به سلامت دهان و دندان‌ از آبسه دندان پیشگیری کنید.

بسته به نوع و شدت آبسه ، گزینه های درمانی عبارتند از

تخلیه عفونت

دندانپزشک برای تخلیه چرک ، یک برش کوچک در آبسه ایجاد می کند و با تمیز کردن محل با محلول نمکی درمان را ادامه می دهد

درمان عصب کشی

روش عصب کشی یا کانال ریشه

عصب کشی شامل سوراخ کردن دندان آسیب دیده برای تخلیه آبسه و از بین بردن هرگونه پالپ آلوده است. در مرحله بعد ، دندانپزشک دندان را پر می کند.

همچنین ممکن است برای تقویت دندان از روش تاج دندان استفاده شود.

کشیدن دندان

اگر دندان بیش از حد آسیب دیده باشد ، دندانپزشک ممکن است دندان آن را قبل از تخلیه آبسه، بکشد

آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت از ناحیه آبسه فراتر رفته باشد یا سیستم ایمنی بیمار ضعیف باشد، احتمال دارد دندانپزشک داروه های آنتی بیوتیک  برای رفع عفونت تجویز کند

برداشتن جسم خارجی

اگر آبسه  توسط جسم خارجی موجود در لثه ایجاد شده باشد ، دندانپزشک آن را بیرون آورده وکار با تمیز کردن محل با محلول نمکی به پایان می رساند.

دندانپزشکی عمومی