معاینات دندانپزشکی ؛ تشخیص علائم بیماری در جای دیگر بدن

سلامت دهان و دندان

بررسی اجمالی

کارشناسان می گویند عفونت در داخل دهان می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در سایر قسمت های بدن شود ونشانه های بیماری هایی مانند سرطان خون و دیابت را ایجاد کند.

ممکن است بخواهید قبل از به تأخیر انداختن معاینات دندانپزشکی خود ، دوباره فکر کنید.

چکاپ منظم بهداشت دهان و دندان  و معاینات دندانپزشکی سوی دندانپزشک می تواند شامل بررسی های بیشتری برای شما باشد تا اینکه فقط دندان هارا تمیز کرده و حفره ها را چک کند.

محققان می گویند همچنین می تواند قبل از اینکه علائم  بیماری را مشاهده کنید ، به شناسایی علائم اولیه بیماری کمک کند.

“دیابت ، سرطان خون بیماران را با علائم دهانی [بیماری دهان] نشان می دهند.

نیکو Geurs ، DDS ، رئیس دانشگاه آلاباما در بخش پریودنتولوژی بیرمنگام ، و مدیر کلینیک سلامتی دندانپزشکی UAB ، به Healthline گفت: بارها و بارها ، این ها اولین علائم بیرونی بیماری است و یک چشم زیرک می تواند تشخیص را به راحتی انجام دهد. .وی افزود: “بهداشت دهان و دندان از سلامت کلی جدا نیست.” وی گفت: “همان مکانیسم های التهاب و عفونت مانند آنچه در  دهان هست در بدن هم  وجود دارد.

با این حال ، دهان فرصتی بی نظیر برای شکل گیری لایه های باکتری را ارائه می دهد. “

چکاپ دندانپزشکی

لایه ی باکتری روی دندانهای شما

بیوفیلم (لایه ی باکتری) وقتی شکل می گیرد که باکتری ها در یک محیط مرطوب به سطوح می چسبند و شروع به دفع ماده ای مانند چسب می کنند.دهان محیطی مناسب برای رشد باکتری ها می باشد ، و دندان ساختار سختی را فراهم می کند که باکتری ها می توانند برای ایجاد بیوفیلم به آن بچسبند.

بدن با ملتهب شدن (ایجاد التهاب) به وجود باکتریهای زیاد پاسخ می دهد. التهاب لثه که به ورم  لثه معروف است ، چنین واکنشی است.

بدون وجود این نوع دفاع ، فرد می تواند به دلیل باکتری های موجود در بیوفیلم از دنیا برود.

باکتری ها می توانند از طریق مهاجرت به بافت وارد بدن شوند اما در صورت بروز زخم نیز وجود دارد. این حالت ممکن است در اثر التهاب از طریق مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن  یا حتی هنگام جویدن ایجاد شود. هر وقت لثه های شما هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند ، می توانید تصور کنید که این نوع آسیب وجود دارد. “

معاینات دندانپزشکی

علائم بیماری در قسمت های دیگر

علائم موجود در دهان و همچنین به عنوان یک نشانگر بیماری های دهان می تواند نشان دهنده بیماری در نقاط دیگر بدن باشد.

شیلا بریر، استاد دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا ، سانفرانسیسکو (UCSF) ، به Healthline گفت که زخم شدید و مکرر در دهان می تواند با کولیت (ورم مخاط روده بزرگ)  یا بیماری کرون مرتبط باشد.

کاندیدیازیس دهان (که به عنوان برفک دهان نیز شناخته می شود) می تواند با تعدادی از شرایط مانند HIV مرتبط باشد.

بیماری شدید لثه گاهی اوقات می تواند علامتی باشد که فرد به دیابت مبتلا است.فرسایش یا خوردگی دندانها می تواند با ریفلاکس و لثه های متورم که به راحتی دچار خونریزی می شوند همراه باشد ، چیزی که در افراد مبتلا به سرطان خون مشاهده می شود.

ادامه

علاوه بر این ، بیماری ها و اختلالات دهان می تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد.بریر میگوید : “یک نمونه دندان عقل دچار عفونت است و می تواند منجر به یک عفونت اساسی و در موارد شدید مرگ شود.””مثال دیگر پریودنتیت [عفونت و التهابی است که در لثه و استخوان اطراف دندانها ایجاد می شود]. این عفونت می تواند به صورت محلی به آرواره ها گسترش یابد. ” “اثرات التهاب و عفونت همچنین ممکن است بر روی نقاط دوردست ، به عنوان مثال ، قلب ، مفاصل یا کودک متولد نشده تأثیر بگذارد.”

(معاینات دندانپزشکی)

بخوانید  فواید مسواک زدن