آبریزش دهان یا بیش فعالی بزاق

آیا  دلیلی برای نگرانی در آبریزش دهان وجود دارد ؟

در بیش فعالی ، غدد بزاقی شما بزاق بیشتری از حد معمول ایجاد می کند. اگر بزاق اضافی شروع به تجمع کند ، ممکن است ناخواسته شروع به بیرون ریختن از دهان کند.

در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ، آبریزش در دهان ممکن است نشانه بیماری زمینه ای باشد.بسته به علت ممکن است بیش فعالی موقتی یا مزمن باشد. به عنوان مثال ، اگر با عفونت سر و کار دارید ، ممکن است دهان شما بزاق بیشتری تولید کند تا به بیرون آمدن باکتری ها کمک کند.

پس از درمان موفقیت آمیز عفونت ، بیش فعالی معمولاً متوقف می شود.آبریزش دهان (سیالوره) اغلب به یک بیماری اساسی مربوط می شود که بر کنترل عضلات تأثیر می گذارد

که ممکن است یک علامت قبل از تشخیص  باشد یا علامتی باشد که بعداً بروز می کند.

ابریزش دهان کودک

علت آبریزش دهان چیست؟

افزایش بیش از حد بزاق  یا آبریزش دهان به صورت  موقت معمولاً توسط:

• حفره ها
  • ریفلاکس معده و دستگاه گوارش
  • داروهای آرام بخش خاص و داروهای ضد تشنج
  • قرار گرفتن در معرض سموم ، مانند جیوه

در این موارد ، بیش فعالی پس از درمان بیماری زمینه ای ، از بین می رود.زنانی که باردار هستند معمولاً بعد از زایمان کاهش علائم را مشاهده می کنند.

بیش فعال شدن بیش از حد و آبریزش دهان معمولاً توسط شرایط سلامتی مزمن ایجاد می شود که بر کنترل عضلات تأثیر می گذارد. وقتی شما اختلال در کنترل عضلات دارید ، می تواند بر توانایی بلع(بلعیدن) شما اثر بگذارد و منجر به ایجاد بزاق شود.

آبریزش دهان

این می تواند ناشی از:

• مال اکلوژن( بد روی هم قرار گرفتن دندان های بالا و پایین)
  • زبان بزرگ شده
  • ناتوانی ذهنی
  • فلج مغزی
  • فلج عصب صورت
  • بیماری پارکینسون
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)
  • سکته مغزی

وقتی علت مزمن است ، مدیریت علائم مهم است. در صورت عدم درمان ، بیش فعالی می تواند بر توانایی شما در صحبت صریح یا بلع مواد غذایی و نوشیدنی بدون خفگی تأثیر بگذارد.

آبریزش دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است بعد از بحث در مورد علائم شما بتواند بیش فعالی را تشخیص دهد. آزمایش ممکن است برای تعیین علت اصلی لازم باشد.بعد از بررسی سوابق پزشکی ، پزشک ممکن است داخل دهان شما را معاینه کند تا به دنبال علائم دیگری باشد.

که این شامل:

• ورم
  • خون ریزی
  • التهاب
  • بوی بد

اگر قبلاً به یک بیماری مزمن مبتلا شده باشید ، ممکن است پزشک شما از یک سیستم مقیاس استفاده کند تا ارزیابی کند که آبریزش دهان شما چقدر شدید است. این موضوع می تواند به پزشک شما کمک کند تا تعیین کند که کدام گزینه های درمانی برای شما مناسب است.

درمان آبریزش دهان در بزرگسالان

چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟

برنامه درمانی شما بسته به علت اصلی متفاوت خواهد بود. اگرچه داروهای خانگی ممکن است برای موارد موقتی مفید باشد ، اما تشدید بیش از حد مزمن  بیماری معمولاً به چیزی پیشرفته تر نیاز دارد.

درمانهای خانگی

اگر پزشک مشکوک باشد که حفره یا عفونت جزو علائم اصلی شما باشد ، ممکن است شما را به دندانپزشک ارجاع دهد. دندانپزشک شما می تواند در مورد بهداشت مناسب دندان و دهان به شما اطلاعات بدهد.به عنوان مثال ، مسواک زدن منظم ممکن است به کاهش التهاب لثه و سوزش دهان کمک کند ، که می تواند باعث افتادگی روده شود. مسواک زدن همچنین می تواند اثر خشک کنندگی روی دهان داشته باشد. همچنین ممکن است مصرف دهانشویه دارای  الکل برای اثرات اضافی ، مفید واقع شوید.

بخوانید  تخفیف بلیچینگ دندان در تهران قیمت 450 هزار تومان

منبع:healthline