دندان های بزرگسالان

موضوعاتی که در ادامه میخوانید :

دندانهای بزرگسالان یا دندان های دائمی که با  دندان های شیری  جایگزین می شوند. آنها به هضم و گوارش غذا ، سخن گفتن  و ظاهر کلی(از لحاظ زیبایی)  کمک می کنند. 32 دندان دائمی وجود دارد که تفاوت اصلی آنها با  دندانهای شیری این است که در هر قوس یا کمان دندان ها  4 دندان آسیاب کوچک و 6 دندان آسیا وجود دارد. دندان دائمی در سن 6 سالگی شروع به درآمدن می کنند و رشدشان در سن 21 سالگی به پایان می رسد. بعضی از افراد ممکن است به علت تغییرات تکاملی ناشی از عدم پیشرفت این دندانها، دندان آسیا سوم خود را نداشته باشند.. دندان شامل تاج و ریشه است و از مواد مختلف تشکیل شده است که به تقویت، حفظ و مراقبت از عملکرد آن کمک می کند.

شکل دندان های بزرگسالان برای آموزش

وظایف دندان ها

تجزیه غذا به قطعات کوچکتر برای کمک به روند هضم

برای توانایی حرف زدن مهم است

ظاهر شخصی

فک پایینی شامل دندان های نیش ،جلویی و آسیاب

طبقه بندی و محل قرارگیری دندان ها

32 دندان دائمی وجود دارد

16 دندان در هر دو فک بالا و پایین وجود دارد

هر فک از دندان های خاصی تشکیل شده است که دندان های جلویی(دندان برش یا گاز زدن)، دندان های نیش(دندان های برای کندن) و دندان ها آسیا (دندان های آسیاب کردن) هستند.

دندان های آسیب دیده

دندان هایی که به طور صحیح از لثه در نمی آیند سلامت دهان و دندان را دچار مشکلاتی میکنندکه دندان های آسیب دیده نامیده می شوند.

همچنین به عنوان دندانهای نارس یا نابالغ شناخته می شوند.

بیشترین دندان  که دچار آسیب میشود دندان آسیای سوم است (دندان عقل) ، علت این است که جزو آخرین دندان ها است که در حال رشد و پدیدار شدن هستند.

اغلب هم  علت فک کوچک است  که مانع از پدیدارشدن دندان می شود.

دندان های آسیب دیده معمولا به هیچ وجه مشکلی ایجاد نمی کنند، اما ممکن است منجر به مشکلاتی برای  دندان های کناری شوند یا به التهاب  دندان منجر گردد که سبب  درد و بوی بد دهان می شود.

حضور دندان آسیب دیده توسط اشعه ایکس تایید می شود.

اگر دندان آسیب دیده مشکل ساز باشد، جراحی اغلب ضروری است، اما در طول درمان  با  دارو های ضد درد  و ضدعفونی کننده دهان می تواند در درمان این بیماری کافی باشد.

دندان های شیری

ساختار دندان

آناتومی دندان شامل ریشه (که در  لثه پنهان است) و تاج (بخش قابل توجهی از دندان که دیده می شود) است.

ریشه دندان به عنوان یک لنگر برای دندان عمل می کند و اجازه می دهد که خون و عصب به دندان  وارد شده و بقای آن را حفظ کنند.

تاج  بخش بیرونی سطح دندان  است که اجازه می دهد تا برای تجزیه مواد غذایی دندان های روبه رو در دهان هنگام جویدن بهم برسند .

تاج و ریشه شامل بافت سخت و نرم است.

بافت سخت لایه بعدی زیر هر دو مینا دندان  و سیمان ریشه ، عاج دندان، بخش اصلی دندان است. عاج دندان یک بافت سخت در نظر گرفته می شود، با این حال،  بسیار متخلخل نسبت به هر یک از دیگر بافت های سخت است تا مواد مغذی را از طریق آن به لایه های دندانی منتقل کند.

لایه بعدی زیر عاج دندان  بافت خمیری است که در حفره خمیر قرار دارد. حفره خمیری دارای منبع  غنی از خون و عصب است که برای حفظ سلامت دندان ضروری است.

ریشه دندان در استخوان تعبیه شده است، که در بافتی به نام لثه پوشیده شده است. بخشی که تاج را پوشش می دهد، مینای دندان نامیده می شود. ریشه ی دندان هم با سیمان پر شده است.

منبع:healthengine.com.au

مقالات پیشنهادی

adminn

1 ماه پیش

adminn

1 ماه پیش

adminn

1 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *