حساسیت دندان و راه درمان آن

حساسیت دندان و راه درمان آن

موضوعاتی که در ادامه میخوانید :

حساسیت دندان و راههای درمان آن

آیا به تازگی در هنگام خوردن نوشیدنی خنک و یا گرم، احساس خاصی در دندان های خود داشته اید؟

با سایت دنتال 1 همراه باشید!

دندان برخی از افراد، بسیار حساس است؛ زیرا اعصاب دندان این افراد بزرگتر از حد متوسط می باشد. حتما شنیده اید که گفته می شود در مرکز دندان، بافت پالپ قرار دارد که بیشتر آن را بافت عصبی تشکیل داده است.

حساسیت دندان و راه درمان آن
حساسیت دندان و راه درمان آن

به عبارتی دیگر پالپ دندان یک بافت دهانی غیر معدنی است که از بافت همبند نرم، عروقی، عناصر لنفاوی و عصبی تشکیل شده و عصب حفره پالپ مرکزی هر دندان را اشغال می کند.

به طور کلی، هرچه فضای پالپ برجسته تر باشد، ضخامت دیواره های جانبی برای محافظت از پالپ کمتر خواهد بود و در نتیجه حساسیت دندان های شما عزیزان بیشتر خواهد شد. در کودکان و بزرگسالان، حساسیت دندان می تواند بسیار مسئله ساز باشد. بنابراین دانستن دلایل بروز این مشکل و درمان آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

علت اصلی حساسیت دندان

علت اصلی حساسیت دندان در افراد بالای 30 سال، رکود لثه (ركود لثه فرآیندی است كه در آن لبه ی بافت لثه كه دندان ها را احاطه كرده است، از این حالت خارج شده به عقب كشیده می شود.) می باشد که در این حالت قرار گرفتن ریشه دندان در اثر از بین رفتن لثه (بافت لثه) در دسترس آسیب خواهد بود.

برخی از رکودهای لثه به ژنتیک و چگونگی رویش دندان در قوس دندان در دوران کودکی مربوط می شود. همچنین بین درمان ارتودنسی و رکود دندان همبستگی وجود دارد.

حساسیت دندان و راه درمان آن

یکی از عواملی که بیماران می توانند برای جلوگیری از رکود لثه انجام دهند، مسواک زدن به آرامی و با کمک مسواک نرم خواهد بود. مسواک زدن با فرچه های سخت همچنین می تواند مینای دندان را از بین ببرد که در نتیجه این آسیب، حساسیت دندان بیشتر خواهد شد.

عاداتی مانند استفاده طولانی مدت از قرص های نعناع سفت نیز می تواند در رکود لثه نقش داشته باشد. همچنین مصرف دخانیات نیز می تواند باعث تحلیل رفتن و عقب رفتن لثه و در نهایت بروز حساسیت در دندان ها شود.

مطالب مرتبط

رفع حساسیت دندان به سرما و گرما

6 مورد از مشکلات دندان

رکود لثه

اگر فرد دچار رکود لثه باشد، بایستی بسیار توجه کند که از کدام نوع خمیر دندان استفاده می کند. اگرچه خمیردندان های سفید کننده و کنترل کننده تارتار (تارتار در نتیجه ایجاد پلاک بر روی دندان ظاهر میشود.) برای بسیاری از بیماران عالی است، اما این خمیر دندان ها دارای اجزای ساینده و فسفات می باشند که می تواند دندان ها را حساس تر کند.

حساسیت دندان و راه درمان آن
حساسیت دندان و راه درمان آن

اگر فرد با مشکل عقب رفت لثه و ایجاد حساسیت مواجه باشد، بهتر است از خمیردندان هایی ملایم که حاوی موادی هستند که می توانند توبول های عاجی (کانالهای ظریفی هستند که از سمت پالپ به‌ سطح عاج گسترش دارند.) را مسدود کنند، استفاده کنند، تا حساسیت آنها کاهش یابد.

به طور کلی راه درمان این مشکل معمولا از شخصی به شخص دیگر متفاوت خواهد بود. بسیاری از محصولات بهداشتی موجود در بازار در تلاش برای حذف حساسیت دندانی می باشند.

اما به طور کلی اولین اقدام جهت درمان حساسیت درمانی، مراجعه به یک دندانپزشک می باشد، تا با بررسی علت ایجاد حساسیت دندانی، بهترین روش درمان به فرد توصیه شود.

گاه انجام عصب کشی، ترمیم دندان شکسته و یا بسیاری از موارد اینچنینی می تواند به راحتی حساسیت دندان را کاهش دهد.

بهتر است بدانید! رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان، ترک دخانیات و مراجعه مرتب به دندانپزشک، بسیار بر پیشگیری از بروز مجدد حساسیت دندانی موثر خواهد بود.

مقالات پیشنهادی

adminn

1 ماه پیش

adminn

1 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

adminn

2 ماه پیش

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *